uaruen

homeУкраїна, 79039, м.Львів, вул.Луцького, 2

080 033 52 42

office@mikro-f.com.ua

Львівський автонавантажувач – історія, факти, модернізація, занепад, продовження…

Кінець однієї історії є початком нової!

Львівський завод автонавантажувачів 1948 рікЛьвівський завод автонавантажувачів заснований у Львові в 1948 році. Завод набув доброї слави на теренах колишнього СРСР та за кордоном, завдяки випуску моделей автонавантажувачів з бензиновим двигуном від Горьківського заводу двигунів.

24 квітня 1948 відбулося офіційне відкриття Львівського заводу «Автонавантажувач» (ЛЗА). На цьому підприємстві за всю історію його існування розроблено, виготовлено і випущено понад 30 моделей вантажопідйомних транспортних засобів і механізмів (в цьому числі і львівський навантажувач: моделей 4014 і 40810). В рік виготовлялась велика кількість моделей та їх модифікацій, яка була необхідна для економіки країни (загальна кількість випущених в рік досягала 22,5 тис.шт.).

Історія

Після закінчення Другої світової війни розпочався процес становлення та інтенсивного розвитку всіх галузей народного господарства. Економіка починала оживати. У складний післявоєнний період у країні виникла потреба в різних засобах (транспорт, технічне обладнання та інші). Вилочний навантажувач – один з них, який полегшував працю робітників в сфері навантажувально-розвантажувальніх робіт і монтажу обладнання на відроджуваних після війни підприємствах. Тому було ухвалено рішення про виробництво навантажувачів в терміновому порядку і в найкоротші терміни.

Базовим підприємством для виробництва навантажувачів став незвичний для промисловості СРСР завод «Газапарат» в місті Львові, Україна (УРСР). Хоча завод «Газапарат» можна назвати базою досить умовно: на його території не було цехів, потрібних для випуску навантажувачів, спеціального обладнання також не було, а найважливіше – не було спеціально навченого персоналу. Керівництво тодішнього заводу «Автонавантажувач», як це не дивно, не зовсім добре собі уявляло, як має виглядати навантажувач.

За браком часу підприємство будувалося і розвивалося без генерального плану. Організацію робіт очолив призначений на посаду головного інженера заводу Олександр Кузовков – колишній співробітник заводу ЗІЛ (завод імені Ліхачова). Було сформовано конструкторське бюро, співробітниками якого стали спеціалісти з усього Радянського Союзу, а також інженери – випускники Львівського політехнічного інституту. З середини 1948 року до них приєдналась група інженерів з інституту «Оргавтопром». Спільними зусиллями розпочато будівництво заводу «Автонавантажувач».

Цього ж 1948 року, за спеціальним розпорядженням Держплану СРСР, в м.Дніпропетровську розробили конструкцію універсального навантажувача для Львівського заводу автонавантажувачів. Проектом керував автоконструктор Грачов В.А., лауреат Держпремії СРСР, що вплинуло на саму конструкцію майбутнього навантажувача. Через обмаль часу спеціалісти вирішили створити вилочний навантажувач, в основі якого були використані вже існуючі автомобільні вузли та агрегати. Мотор, вузол щеплення, коробка передач, міст, карданний вал, гальмівна система, капот, радіатор, електрообладнання були запозичені з вузлів автомобіля ГАЗ-51, управління кермом в свою чергу із схеми ЗІС-150.

Автонавантажувач 4000 ЛЗАНавантажувачу, а точніше прототипу вантажопідйомністю 3 тони було присвоєно індекс 4000. Тобто всі наступні індекси нових навантажувачів починались з цифри 4, приклад – львівський навантажувач модель 40814 або модель 40810.

В червні 1949 року зібрано і випущено дебютний варіант автонавантажувача, а до кінця року план з випуску 1000 шт. цієї техніки було перевиконано.

Продовження історії львівського навантажувача має свої особливості. Як виявилось, в процесі експлуатації випущених навантажувачів, виникало багато проблем внаслідок недосконалості впроваджених конструкторських рішень.

 Навантажувачі на залізничних платформах

 Автонавантажувач на залізничній платформі

 

Як тільки перші навантажувачі виробництва ЛЗА розійшлись по країні, відразу виявились їх недоліки. Агрегат виявився нестійким, через неправильне розподілення ваги по осях, у багатьох випадках буксував і був важко-керованим. Керувати ним було досить важко, зусилля повороту керма було близько 50 кг. Загалом виглядало все не зовсім добре.

Конструкторське бюро ЛЗАПроект відправили на доопрацювання в інститут розробника в м.Дніпропетровськ. А у відомстві автора Грачова В.А., спільно з групою молодих львівських спеціалістів, було внесено зміни, котрі послужили створенню моделі 4000М (модернізований). Це дало хороші результати. Навантажувач став маневренішим, покращилась його прохідність, було встановлено гідропідсилювач керма, покращено кабіну водія (всередині встановлено м’які сидіння). Модернізований варіант львівського навантажувача побачив світ вже у 1950 році.

Черговим, непростим для того часу, постало завдання для колективу підприємства – розробка 5-ти тонного навантажувача. Машина, яка була розроблена і запропонована Московським бюро експериментального заводу, була більш ніж вдала, але для її нормального виробництва потрібно було переналаштовувати конвеєр.

 Конвеєр автонавантажувачів (Двигун)

Конвеєр ЛЗА (двигуни)

 Конвеєр автонавантажувачів

Конвеєр ЛЗА

Проблему було успішно вирішено завдяки вдалій пропозиції уніфікувати 3-х тонний навантажувач моделі 4000М, при цьому подовжили базу навантажувача, встановили міст від ЗІЛа, провели ряд інших доопрацювань. 1951 рік став для працівників ЛЗА роком випуску нового 5-ти тонного навантажувача моделі 4003.

Факти, модернізація, занепад

З плином часу виникали нові потреби. Створене 1953 року конструкторське бюро (КБ), активно зайнялося як вдосконаленням вже існуючих моделей, так і розробкою нових навантажувачів. Тоді ж за зразком моделі 4003 почали випускати модель 4006, яка відрізнялася від попередньої тим, що в неї з’явились гідравлічні гальма, дискове ручне гальмо і автоматичний клапан гідросистеми. Одночасно налагодили установку додаткового обладнання на вантажопідйомник: легкийбезрамний ковш, безблочна стріла, захват для лісоматеріалів.

 автонавантажувач 4045

модель 4045 (4,5 тон)

 автонавантажувач 4008

модель 4008 (10 тон)

Факти в роках з випуску:

1957 рік – початок виробництва вилкового навантажувача 4009 для штабелювання деревини;

1960 рік – випуск 10-ти тонної машини (львівський навантажувач серії 4008), 3-х тонний навантажувач (львівський навантажувач 4043) і 5-ти тонний навантажувач (львівський навантажувач 4045);

1966 рік – з конвеєра зійшли нові моделі навантажувачів в індексі яких була присутня буква М (модернізовані): новий варіант – львівський навантажувач 4045М і 4043М.

Львівський автонавантажувач: історія 80-х

За діючими тоді домовленостями з країнами СЕВ аж до середини 80-х років в м.Львові виготовлялись вантажопідйомні машини (автонавантажувачі) різної вантажопідйомності. Лінійка складалась з 3, 5, 7, 10 і 12,5 тонних навантажувачів. Право виготовлення малотонажної техніки залишив за собою завод «Балканкар» (Balkancar – Болгарія). ЛЗА продовжував вдосконалювати існуючі моделі навантажувачів, а також збільшив темпи розробки і виробництва нових моделей. Прикладом став львівський навантажувач 4014. 1972 року було закладено фундамент нової будівлі заводу ЛЗА, а вже 1974 року виробництво навантажувачів йшло повним ходом в промисловій зоні “Рясне”.

На виробничих площах Львівського заводу автонавантажувачів (ЛЗА) площею 500 тис.м2 в кращі роки вироблялось більш ніж 20 тисяч машин. З розпадом СРСР заводу все важче було конкурувати з імпортними моделями навантажувачів, хоча ціна навантажувачів Львівського заводу залишалась все таки нижчою від ціни імпортних машин. Свою роль тут зіграло й те, що навантажувачі і надалі виготовлялися на базі існуючих автомобільних вузлів. Ще один фактор розпаду – ринок і відповідно попит на продукцію зменшився. В результаті – 1996 року було виготовлено всього 500 одиниць продукції, переважно випускались рами-шассі навантажувача, котрі купували малі підприємства. Ця продукція виготовлялась без належного контролю якості, що призвело до розповсюдженню негативних відгуків про якість навантажувачів. Кожне з таких малих підприємств мало свої недоліки викликані різними причинами. Але факт залишається фактом. За короткий час ЛЗА визнали банкрутом, виробництво було перенесено зі Львова на резервний майданчик за містом.

Продовження…

Але в житті, як правило, кінець однієї історії є початком нової!

Так сталось і на цей раз. На базі викупленого обладнання, потужностей і що головне – зацікавленості спеціалістів, було організовано підприємство Мікро-Ф та налагоджено виготовлення Львівського автонавантажувача власного виробництва. Головним завданням було зберегти якість, а з часом налагодити виготовлення досконалішої машини, тим більше, що завжди є потреба в навантажувачах такого класу, де співвідношення ціна-якість для покупця є одним з основних факторів вибору техніки. Підприємство росло і вдосконалювалось. Все починалось з випуску навантажувачів власного виробництва, а продаж здійснювали наші представники як в Україні так і в Росії, де ця модель навантажувача користується попитом через її невибагливість в технічному обслуговуванні і доступності в запчастинах. З часом з’явився відділ сервісного обслуговування та відділ продажу Львівського навантажувача, а також відділи з продажу запчастин до навантажувача. Як альтернативу до нових навантажувачів ми пропонуємо імпортні навантажувачі бувші в ужитку (Навантажувачі бв). Ринок диктує свої вимоги. Розширюючи асортимент продукції ми в першу піклуємось про покупця, котрий прийшовши до нас зможе вибрати навантажувач чи іншу складську техніку виходячи з своїх потреб, побажань та можливостей. В нас завжди є в наявності на складі ходові запчастини до навантажувача. Багатий асортимент і можливість замовити потрібні запчастини до навантажувача будь якої марки (терміни поставки, як правило, не перевищують 3-7 робочих днів) є одним з пріоритетів нашої компанії.

Ми з впевненістю можемо сказати, що нам вдалося продовжити історію Львівського навантажувача, зробивши крок вперед в розробці та випуску більш вдосконалених моделей автонавантажувачів.

Львівський дизельний навантажувач серії МФ

Львівський дизельний навантажувач власного виробництва серії МФ (МФ 70н)

Факти промовляють самі за себе. Нові дизельні навантажувачі власного виробництва серії МФ є доказом цього. Але це вже інша історія. Далі буде…

 

Стаття написана за сприяння:

Степана Михайловича Гаврилечко (головного конструктора ЛЗА 1986 2012 роки), а тепер головного консультанта на посаді конструктора компанії Мікро-Ф.

В статті використані матеріали з відкритих джерел інформації.

Використані фото з Центрального державного кінофотофоноархіву України ім.Г.С.Пшеничного.

При цитуванні (копіюванні) матеріалів статті, пряме посилання на сайт (статтю) є обов'язкове.

 

Наші Партнери